Jednym z głównych założeń Porozumienia zawartego pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego oraz gminami Metropolii Krakowskiej jest integracja taryfowobiletowa. Jej założenia opracowywane są w ramach prac Grupy Roboczej oraz Komitetu Sterującego, w skład którego wchodzą przedstawiciele Stron Porozumienia. - W ramach Grupy Roboczej SIT wspólnie pracujemy nad założeniami integracji taryfowo-biletowej. Temat jest skomplikowany i wielowątkowy, a wyznaczone terminy na wdrożenie integracji są ambitne. Jednak mobilizujemy się do działania oraz wprowadzenia nowych zasad, by mieszkańcy gmin Metropolii odczuli korzyści z nich płynące już w najbliższym sezonie jesienno-zimowym - podkreśla Jarosław Sadowski, Zastępca Wójta Gminy Michałowice. Aktualnie podjęta została uchwała ws. wprowadzenia integracji taryfowo-biletowej i trwają prace nad szczegółami umożliwiającymi wdrożenie jej założeń. Równolegle trwają prace nad założeniami uchwały ws. zasad finansowania publicznego transportu zbiorowego.
Uchwała ws. wprowadzenia integracji taryfowobiletowej zawiera kierunkowe zapisy w zakresie tzw.filarów integracji.
Filary integracji taryfowo-biletowej:
Uzgodnienie założeń integracji taryfowej stanowi kamień milowy prowadzący do realizacji założeń Porozumienia.
Zintegrowana oferta jest jednym z ważniejszych czynników kształtujących jakość usług w transporcie zbiorowym. W pierwszym jej etapie planowana jest integracja biletów okresowych na system Komunikacji Miejskiej w Krakowie oraz kolej (jeden bilet na środki transportu w ramach tych systemów tzw.: Bilet metropolitalny). Możliwe jest także wprowa-dzenie honorowania Biletu metropolitalnego na innych liniach (wojewódzkich i gminnych). Integracja biletowo-taryfowa to kolejny krok ku zapewnieniu mieszkańcom komfortowego, sprawnego oraz taniego transportu publicznego. Umożliwia pasażerom zakup jednego biletu, który obowiązuje w środkach transportu dwóch lub większej liczby przewoźników. Zaletą jest możliwość przemieszczania się na podstawie wspólnego biletu różnymi rodzajami środków transportu zbiorowego, np. autobusem, koleją czy tramwajem. Dzięki temu korzystający z usług komunikacji miejskiej nie muszą martwić się o znajomość taryf poszczególnych przewoźników, konieczność poszukiwania miejsc zakupu biletów czy ich kasowania. Zamierzonym efektem realizowanych działań jest częstsze korzystanie z transportu publicznego przez mieszkańców.
Co o integracji mówi Andrzej Kulig - I zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Społecznej i Komunalnej:
Integracja kolei oraz komunikacji miejskiej na terenie Krakowa i gmin, z którymi zawarliśmy porozumienie, jest jednym z najważniejszych wyzwań w najbliższym czasie. Cieszę się, że wraz ze Stowarzyszeniem Metropolia Krakowska oraz Marszałkiem Województwa Małopolskiego udało się powołać zespół, który od kilku miesięcy pracował nad propozycją założeń integracji taryfowobiletowej. Liczę na to, że z fazy projektu już wkrótce przejdziemy do fazy wdrożenia, tak by mieszkańcy zyskali możliwość wyboru dowolnego środka transportu na terenie miasta i aglomeracji.