Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Biznes dla społeczeństwa

7 minut czytania.

Tajemniczy skrót CSR pojawia się coraz częściej w przestrzeni publicznej. Coraz częściej pojawia się także w świadomości przedsiębiorców, działaczy społecznych oraz mieszkańców. Oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility), czyli wszelkie działania na rzecz społeczeństwa.

CSR, czyli co?

Społeczna odpowiedzialność biznesu to przede wszystkim element strategii zarządzania firmą. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza dbałość o zasoby ludzkie, inwestowanie w ochronę środowiska czy uwzględnienie w swoich działaniach aspektów środowiskowych.

Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu to przede wszystkim harmonia wynikająca z równowagi pomiędzy tym co czuję, jak odbieram świat, a tym jak o niego dbam. Dla mnie najistotniejsze jest podejście wobec otaczającego świata oparte na filozofii, która odchodzi od własnego ego na rzecz bycia bardziej eko - mówi Renata Murawska, Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju Biznesu Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.

Na podstawie mojej dotychczasowej pracy zawodowej utwierdzam się w przekonaniu, iż jako leader jestem odpowiedzialna za budowanie lepszego i zrównoważonego świata, zarówno świata biznesu, jak i świata w ogóle. Odniosę się tutaj do pojęcia Przywództwa Służebnego, które oznacza nową jakość bycia leaderem. Przejawia się w dbałości o dobre warunki pracy dla pracowników oraz korzyści dla lokalnej społeczności. W biznesie, który jest odpowiedzialny pojawiają się trzy strony: biznes, klient, świat - wyjaśnia Renata Murawska.

W jaki sposób działać?

Aby efektywnie działać w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, każda z firm powinna dokonać wyboru najbardziej odpowiednich dla niej narzędzi CSR. Warto podkreślić, że niezależnie czy będzie to współpraca z lokalną organizacją pozarządową czy kampania proekologiczna, każde działanie w tym obszarze przyniesie korzyść dla społeczeństwa.

CSR = benefity dla biznesu:

Niewątpliwym efektem działań CSR są korzyści dla społeczeństwa, zarówno poprzez pozytywne oddziaływanie na otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa, jak i dbałość o zasoby ludzkie. Jak potwierdzają badania (m.in. badania Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym), firmy stosujące zasady CSR odnoszą także liczne korzyści ekonomiczne (m.in. wyższa płynność bieżąca, rentowność sprzedaży oraz lepiej wykorzystany majątek trwały i kapitał ludzki).

Przykład CSR w Metropolii Krakowskiej:

Od roku na ternie Niepołomickiej Stefy Inwestycyjnej działa pierwsza na świecie Fabryka Kart Trefl-Kraków, która oferuje produkcję gier przyjaznych środowisku. Ekofabryka wybudowana została zgodnie z normami certyfikatu BREEAM i zastosowano w niej szereg ekologicznych rozwiązań m.in.: gazowe pompy ciepła, systemy fotowoltaiczne, wody opadowe w instalacjach sanitarnych. Dzięki ekofabryce firma może zaproponować wydawcom gier z całego świata produkcję gier przyjaznych środowisku. To nie tylko odpowiedź na światowy trend, a przede wszystkim szansa, by klienci firmy mogli wesprzeć działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Wybierając produkcję w wariancie ecofriendly otrzymują oni certyfikat i możliwość oznaczenia swoich gier logiem Ecofriendly Game. Ekooferta to możliwość wyboru pomiędzy tradycyjnymi a ekologicznymi komponentami, surowcami oraz rozwiązaniami. Dzięki proponowanym rozwiązaniom wydawcy mogą pokazać swoim klientom, że środowisko jest dla nich ważne.

Chcesz wiedzieć więcej o CSR? Pobierz raport: „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre Praktyki”, który dostępny jest tutaj.