Czy można podejść twórczo do rozwiązywania problemów w przedsiębiorstwie? Metoda Design Thinking (DT), która zdobywa coraz większą popularność, udowadnia, że można.
Design Thinking to usystematyzowane podejście do tworzenia innowacyjnych, niestandardowych rozwiązań, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby użytkowników. Jest to zorientowany na człowieka iteracyjny proces twórczy, opierający się na obserwacji i głębokim zrozumieniu potrzeb użytkownika, współpracy, szybkiej nauce, wizualizacji pomysłów, częstym prototypowaniu i zbieraniu feedbacku. Design thinking to metodyka zaczerpnięta z branży kreatywnej, można ją stosować bez względu na wielkość firmy czy branżę, jednak z przewagą sektora for-profit.
Design Thinking, poprzez swój uniwersalny charakter, ma szerokie zastosowanie –szczególnie użyteczne jest tam, gdzie mamy do czynienia z problemami, które nie mają jednego oczywistego rozwiązania czy sztywnych ram.
Profesor Richard Buchanan sugeruje cztery zasadnicze obszary, w których definiowanie i rozwiązywanie problemów może odbywać się przy wykorzystaniu Design Thinking:
Pierwszą fazą procesu jest budowa interdyscyplinarnego zespołu, w skład którego wchodzą specjaliści, mogący spojrzeć na problem z różnych perspektyw: inżynierowie, technolodzy, specjaliści ds. marketingu, projektowania, socjolodzy, etc. (także użytkownicy). Następnie następuje sformułowanie wyzwania / ustalenie tematu(obszaru poszukiwań). Realizacja kolejnych etapów metodyki przy zastosowaniu odpowiedniego zestawu zasad, technik i narzędzi, aby w rezultacie powtarzalnego, wielokrotnego procesu wypracować możliwe do wdrożenia rozwiązanie / rozwiązania.
Stosowanie tej metodologii umożliwia głębszy wgląd, lepsze zrozumienie wyzwania i uzyskanie efekt synergii, przy wykorzystaniu potencjału pracy zespołowej (wzajemna inspiracja). Dzięki zbudowaniu interdyscyplinarnego zespołu integruje różnorodne doświadczenia i pozwala czerpać z wielu perspektyw. Ponadto zwiększając motywację i zaangażowanie członków zespołu projektowego, wymusza bardziej produktywną pracę (szybciej przynosi efekty).
Design thinking pozwala również na ciągłą weryfikację wyobrażeń z rzeczywistością i uczenie się na wczesnych, niedrogich błędach (oszczędza zasoby) a także zmniejsza ryzyko porażki, testując pomysły zanim zostaną oficjalnie wprowadzone na rynek.
Bardzo ważną zaletą metodologii jest to, że poszukuje ona rozwiązań dla rzeczywistych problemów użytkowników i dzięki temu, w dalszym etapie umożliwia tworzenie rozwiązań pożądanych przez użytkowników, technologicznie wykonalnych i ekonomicznie uzasadnionych. Będąc autorami rozwiązania, członkowie procesu mocniej identyfikują się z wypracowaną koncepcją, łatwiej im zrozumieć i wdrożyć wspólnie wygenerowane rozwiązania (większa motywacja do wprowadzania zmian, większe zaangażowanie, naturalny transfer wiedzy i doświadczeń w organizacji).
Metodologia design thinking służy przygotowywaniu innowacyjnych produktów i usług, których wyróżnikiem jest zorientowanie na rzeczywiste potrzeby odbiorców, dlatego właśnie Stowarzyszenie Metropolia Krakowska zdecydowało się przygotować nową Strategię Rozwoju Ponadlokalnego w oparciu o tą metodologię. Więcej o samym procesie przygotowywania dokumentu możecie przeczytać w Magazynie Metropolitalnym, który dostępny jest tutaj.
Dla wszystkich tych, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej o design thinking, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach działań Centrum Rozwoju MŚP przygotowała szkolenie video, które dostępne jest tutaj.
Ze szkolenia można dowiedzieć się m.in. jak wdorżyć design thinking u nas w firmie i gdzie szukać inspiracji. Szkolenie to świetna podstawa do tego by zacząć przygodę z design thinking.