Dobiegają końca prace związane z realizacją parkingu P+R Rząska – Mydlniki-Wapiennik. Projekt, którego dofinansowanie wynosi niemal 6 mln zł obejmuje zarówno infrastrukturę dotyczącą parkingu o charakterze przesiadkowym powiązanego z przystankiem SKA, jak i integrację systemu kolejowego i autobusowego poprzez budowę pętli autobusowej. Jest to przykład realizacji infrastruktury służącej zrównoważonej mobilności na styku Miasta Krakowa oraz gmin Metropolii Krakowskiej.
Realizacja projektu możliwa była dzięki środkom rozdysponowywanym w ramach ZIT. Jedną z głównych idei realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych budowy P+R jest ograniczenie liczby samochodów osobowych i zachęta ich użytkowników do przesiadki na transport zbiorowy. Jest to szczególnie istotne w kontekście rozwiązywania problemów związanych np. z nadmiernym zanieczyszczeniem powodowanym przez samochody czy zrównowazonej mobilności. Jednak niezbędnym elementem do powodzenia tego rodzaju inicjatyw jest zapewnienie bezpiecznych i komfortowych warunków pozostawienia samochodu lub roweru. Jednym z możliwych narzędzi do zastosowania jest budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych łączących transport indywidualny samochodowy z: autobusową komunikacją miejską/aglomeracyjną, transportem kolejowym oraz rowerowym.
Nowopowstały P+R Rząska – Mydlniki-Wapiennik jest atrakcyjnym punktem przesiadkowym pod kątem czasu przejazdu i wygody dla pasażerów. Podróż pociągiem z przystanku Kraków Mydlniki-Wapiennik zajmuje 4 min do stacji Kraków Bronowice i 11 min do Krakowa Głównego. Zintegrowany węzeł przesiadkowy jakim jest P+R Rząska – Mydlniki-Wapiennik obejmuje 87 miejsc parkingowych oraz 24 stanowiska rowerowe. -
Przygotowaliśmy infrastrukturę, na której znalazła się pętla autobusowa, parking P+R oraz miejsce dla rowerów. Węzeł przesiadkowy jest monitorowany, oświetlony, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Skorzystaliśmy z dofinansowania unijnego. Teraz nasi koledzy z Zarządu Transportu Publicznego przeanalizują jego wykorzystanie - mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Stosowanie ponadlokalnych rozwiązań, które integrują różne rodzaje środków transportu publicznego jest niezmiernie istotne dla budowy zrównoważonej mobilności w Metropolii. Możliwość wyboru dobrze dostosowanych do potrzeb środków transportu publicznego, pozwala mieszkańcom gmin Metropolii na większą swobodę w przemieszczaniu się do miejsca pracy, nauki czy wypoczynku. Warto inwestować w tego rodzaju działania i tworzyć rozwiązania, które spowodują, że większa liczba użytkowników zdecyduje się na rezygnację z samochodów, przyczyniając się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.