Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

LOW-CARB w walce o czyste powietrze!

5 minut czytania.

Czysty miejski transport publiczny jest niezbędny do osiągnięcie celu UE jakim jest redukcja emisji dwutlenku węgla. Projekt LOW-CARB jest właśnie jednym ze sposobów na osiągnięcie wyznaczonego celu. Ma on zbudować potencjał do zintegrowanego planowania mobilności niskoemisyjnej w funkcjonalnych obszarach miejskich. Ma również umożliwić zaangażowanym w projekt regionom stworzenie innowacyjnych strategii i planów mobilności. Efektem ma być zmniejszenie ilości emisji CO2 aż o 60 000 ton do końca 2020 roku.

Projekt ma również wpłynąć na wzrost wiedzy i świadomości osób zajmujących się mobilnością w zakresie inwestycji w niskoemisyjne środki transportu publicznego. Ma też oddziaływać na postawy i zachowania osób na co dzień korzystających z różnych środków transportu.

Działania przestrzennie realizowane są w miejskich obszarach funkcjonalnych (którym jest również Metropolia Krakowska) wskazując iż to właśnie one są kluczowe w walce o czyste powietrze.

Projekt realizowany jest w siedmiu krajach środkowej Europy (Austria, Chorwacja, Czechy, Polska, Węgry, Niemcy, Włochy)  przez jedenastu partnerów, w tym dwie gminy z obszaru Metropolii Krakowskiej, tj. Gminę Kraków oraz Gminę Skawina. To świetna okazja do wymiany doświadczeń i wspólnego programowania przyszłości transportu w tej części Europy.

Ważnym elementem projektu jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które mają pomóc w osiągnieciu jego celów. Gmina Skawina zrealizowała już m.in. pilotażową linię autobusu elektrycznego. Z kolei Gmina Kraków wdrożyła pilotażową stację rowerów cargo umożliwiających przeładunek z samochodów dostawczych i transport towarów rozbudowaną siecią infrastruktury rowerowej oraz zakupiła 50 rowerów elektrycznych, które dostępne są dla korzystających ze stacji Park & Ride.

Warto podkreślić, że działania realizowane w ramach projektu wpisują się w cele Białej Księgi w sprawie przyszłości Europy dotyczące ograniczenia emisji z transportu o 60 procent do 2050 roku i zmniejszenie o połowę użycia samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 roku.

Więcej na temat projektu można przeczytać na stronie: https://www.interreg-central.eu/Content.Node/LOW-CARB.html