27 października 2022 r. odbyło się już siódme w tym roku spotkanie Forum Rozwoju Gospodarczego Metropolii Krakowskiej. W spotkaniu jako goście specjalni uczestniczyli przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Krakowie.
Fundusze Europejskie wspierające rozwój gospodarczy:
Pierwszym z omawianych podczas forum tematów były założenia nowych programów operacyjnych, które będą mieć decydujący wpływ na rozwój gospodarczy regionu. W pierwszej kolejności Pani Aneta Foryś z Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Krakowie skupiła się na prezentacji założeń programu krajowego Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 21-27.
Program FENG 21-27 zatwierdzony został przez Komisję Europejską 27 września 2022 r. Stanowi on kontynuację dwóch wcześniejszych programów Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz Inteligentny Rozwój 2014-2020. Łączny budżet programu to ok. 7,9 mld euro, a pierwsze konkursy powinny ruszyć w I kwartale 2023 r. Co ważne konkursy prowadzone będą w sposób ciągły i wstrzymywane tylko w momencie dużych zatorów w rozpatrywaniu wniosków.
Główne założenia programu to wsparcie całego procesu badawczo-rozwojowego oraz wsparcie przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju. Nowością w programie jest pojęcie mid-capsów, czyli przedsiębiorstw pomiędzy średnimi a dużymi przedsiębiorstwami, które będą mogły korzystać ze wsparcia na lepszych warunkach niż duże przedsiębiorstwa.
Warto wiedzieć, że w ramach programu będzie obowiązywało:
Równie istotnym tematem poruszonym podczas spotkania były założenia programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 21-27, który może zostać zatwierdzony przez Komisję Europejską jeszcze w tym roku. Podczas prezentacji skupiono się na środkach wspierających rozwój gospodarki. W priorytecie pierwszym dotyczącym badań i rozwoju przedsiębiorczości szczególnie ciekawe wydaje się być wsparcie dla infrastruktury badawczej sektora nauki, które w tej perspektywie finansowej ma mieć konkretny finansowy wymiar. Warto również zwrócić uwagę na możliwości realizacji projektów z zakresu e-administracji i cyberbezpieczeństwa, szczególnie w kontekście raportu dotyczącego cyfryzacji urzędów miast. Ważne jest również to, że w ramach priorytetu 1 promowane będą przedsięwzięcia służące zwiększeniu podaży nowych rozwiązań wspierających transformację gospodarki w kierunku przemysłu 4.0, oraz realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu, w tym gospodarki o obiegu zamkniętym i niskoemisyjnej. Istotną zmianą w stosunku do wcześniejszej wersji programu jest przeniesienie projektów z zakresu tworzenia lub rozbudowy stref aktywności gospodarczej (SAG), w tym wyposażenia w niezbędną infrastrukturę techniczną, budynki oraz tworzeni wewnętrznych układów komunikacyjnych do priorytetu 7: Fundusze Europejskie dla wspólnot lokalnych.
Krakowski Szybki Tramwaj w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego:
W drugiej części spotkania Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa Pan Marcin Hanczakowski przedstawił uczestnikom spotkania kluczowe informacje związane z realizacją inwestycji publicznej w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Członkowie forum dowiedzieli się jak w praktyce wyglądało przygotowanie się Zamawiającego do realizacji największego w Europie przedsięwzięcia w tej formule, której wartość przekracza 1 mld 200 mln złotych.
Mogliśmy usłyszeć m.in. o najważniejszych korzyściach z perspektywy miasta z realizacji inwestycji w formule PPP, do których można zaliczyć:
W trakcie prezentacji uczestnicy forum mieli również możliwość prześledzenia poszczególnych etapów od przygotowania przedsięwzięcia, poprzez dialog techniczny, zamówienie publiczne i dalsze etapy, aż do stanu obecnego. Jednocześnie szczegółowo opisano zakładane efekty przedsięwzięcia wraz z wpływem inwestycji na poprawę jakości zieleni w mieście, udogodnienia dla rowerzystów czy wpływ na siatkę połączeń komunikacyjnych. Prelegent podkreślił pozytywną rolę doradztwa przy przygotowywaniu realizacji inwestycji w tej formule ze strony Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Jednocześnie rekomendował każdej z jst zainteresowanych tą formą realizacji inwestycji do korzystania z doradztwa.
Podsumowując swoje wystąpienie dyrektor Hanczakowski wskazał, że realizacja inwestycji w tej formule jest przedsięwzięciem wymagającym, jednak bardzo korzystnym dla samorządu i umożliwiającym podniesienie jakości świadczonych usług przy jednoczesnym obniżeniu kosztów samej usługi. Dlatego na podstawie swojego doświadczenia rekomenduje wszystkim samorządowcom zainteresowanie się tą formułą, gdyż z pewnością jej umiejętne wykorzystanie będzie jednym z czynników wpływających na rozwój gospodarczy regionu.
Podsumowanie:
Szukanie bardziej efektywnych sposobów realizacji inwestycji publicznych, wykorzystujących finansowanie zewnętrzne wydaje się nieuniknione, biorąc pod uwagę sytuację makroekonomiczną. Najbliższe lata pokażą czy samorządy są w stanie efektywnie korzystać z takich instrumentów jak hybrydowe partnerstwo publiczno-prywatne. Metropolia Krakowska jako miejsce do twórczej wymiany wiedzy planuje przeprowadzenie w grudniu tego roku wspólnie z World Bank Group warsztaty dla przedstawicieli gmin, które będą kontynuacją tematyki poruszonej podczas październikowego Forum Rozwoju Gospodarczego. Szczegóły już wkrótce.