Na formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) postawił Kraków przy realizacji nowej linii tramwajowej. Projektowanie trasy do Mistrzejowic dobiega końca. Z nowego połączenia mieszkańcy skorzystają na przełomie 2024 i 2025 roku. Na bazie doświadczeń krakowskiego samorządu przygotowane zostanie case study z którego wiedzę będą mogły czerpać inne miasta.
Polskie miasta intensywnie się rozwijają, a to oznacza duże potrzeby inwestycyjne. Każdy nowy projekt infrastrukturalny to obciążenie dla budżetu. Dlatego, w konsekwencji poszukiwania nowych możliwości, rośnie zainteresowanie współpracą opartą na partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP). W takim modelu realizacja inwestycji publicznej zakłada wieloletnią kooperację podmiotu publicznego (np. gminy) i partnera prywatnego (podmiotu komercyjnego). Jeśli dany kontrakt spełnia wszystkie określone prawem warunki, to jego finansowanie nie jest wliczane do wskaźnika zadłużenia samorządu. Partnerstwo jest kontrolowane na każdym etapie przez podmioty zewnętrze (np. banki) co zapewnia poczucie bezpieczeństwa obu stronom.
Inwestycja PPP w Krakowie:
Kraków działając w formule PPP w ramach inwestycji dot. budowy 4,5 km linii tramwajowej do Mistrzejowic, wyłonił w toku postępowania przetargowego konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu. Współpraca na kwotę ok. 1,3 mld zł została zakontraktowana na okres 24 lat. W tym okresie wybrany partner ma pozyskać finansowanie, zaprojektować, wybudować nową trasę a później przez 20 lat dbać o jej utrzymanie. Pierwsza transza finansowa dla partnera zostanie zrealizowana w momencie uruchomienia linii.
Projekt adaptujący się do otoczenia:
Miasto przy budowie tego połączenia za priorytet stawia sobie maksymalną ochronę istniejącej przyrody i zachowanie lokalnego charakteru ulic. Wzdłuż linii tramwajowej projektowana jest zieleń odporna na spaliny, suszę i przemarzanie, np. dąb pospolity, grab pospolity. Konstrukcja torowiska będzie wygłuszona, zastosowane zostaną maty antywibracyjne. Dodatkowo, wybudowanych zostanie 10 par przystanków, w tym dwa dwupoziomowe węzły przesiadkowe przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Najważniejszym elementem nowej trasy będzie tunel (część otwarta i część zamknięta) o łącznej długości ponad jednego kilometra. Stacja pod Rondem Polsadu znajdzie się ok. 11 m pod ziemią – to tyle, co trzypiętrowy budynek. Przy projektowaniu wyglądu przystanku Rondo Polsadu punktem wyjściowym do rozważań nad jego formą były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła. Na ścianach podziemnych kondygnacji pojawi się układ okładzin, który – choć powtarzalny – zapewni odmienny efekt w zależności od kąta patrzenia. Pawilony wyjściowe będą nawiązywać do ceglanych murów porośniętych pnączami – elementu krajobrazu krakowskiej dzielnicy Prądnik Czerwony. Do zlokalizowanych pod ziemią przystanków będą prowadziły wejścia z każdej strony ronda, wyposażone w windy i schody ruchome. To rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych, w tym osób starszych, o ograniczonej sprawności ruchowej czy rodziców z dziećmi w wózkach. Na poziomie -1 znajdzie się też przystanek na rondzie Młyńskim. Do niego będą prowadziły dwie klatki schodowe, po północnej stronie ronda za schodami tradycyjnymi oraz windami. Podziemna przestrzeń obu rond będzie dostosowana do przyszłej obsługi planowanej linii premetra. Co ważne, fragmenty torowiska linii do Mistrzejowic będą zielone. To rozwiązanie umożliwi filtrację zanieczyszczeń, m.in. wzniecanych przez ruch samochodowy i w pewnym zakresie - pochłaniając energię akustyczną - ograniczy hałas. Obecnie analizowane są w projekcie
zmiany, które obniżą uciążliwość akustyczną na ul. Meissnera i Młyńskiej - przestrzeń w której miały znaleźć się ekrany akustyczne w przyszłości zostanie wykorzystana pod nowe rośliny, krzewy czy drzewa.
O budowie linii mówi Andrzej Kulig - I Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Społecznej i Komunalnej:
Rozwój transportu publicznego jest niezaprzeczalnie jednym z najważniejszych elementów polityki Krakowa. Nowa linia tramwajowa znacznie skróci czas dojazdu z Mistrzejowic do centrum, o ok. 12 minut. Co więcej, zostanie skoordynowana z planowaną budową premetra. Planujemy także, że w przyszłości na odcinku od ronda Barei do ronda Młyńskiego trasy będą miały wspólny przebieg. Do realizacji tego przedsięwzięcia zastosowaliśmy formułę PPP, która nie tylko pozwoli efektywnie zrealizować projekt, ale także ograniczy znaczne zaangażowanie budżetu miasta.