Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Relacja ze spotkania dla Przedsiębiorców z gminy Świątniki Górne

19 minut czytania.
relacja ze spotkania dla przedsiębiorców: wsparcie na inwestycje i rozwój firm

Za nami ostatnie już w tym roku spotkanie online dla przedsiębiorców zainicjowane wspólnie przez Stowarzyszenie Metropolia Krakowska, Centrum Business in Małopolska oraz Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości. Tym razem zorganizowane zostało w dniu 24 listopada 2021 r. dzięki pomocy i chęci wspólnego działania współgospodarza spotkania - Urzędu Miasta i Gminy Świątniki Górne. W wydarzeniu wzięło udział ponad 30 przedstawicieli lokalnego biznesu, a jego przebieg opisany został w tym artykule.

Gmina pomocna przedsiębiorcom!

Uczestników spotkania powitał Z-ca Burmistrza Gminy Świątniki Górne Pan Seweryn Gutkowski. W swojej wypowiedzi podkreślił, że tradycje przedsiębiorczości w gminie są bardzo długie i bogate. Gminę charakteryzuje jeden z najwyższych w powiecie krakowskim wskaźników liczby przedsiębiorstw w stosunku do liczby ludności. Świątniki Górne historycznie znane są również  z tradycji ślusarskich, natomiast obecnie znaleźć tu można szeroki przekrój przedsiębiorstw i branż, w których działają lokalne firmy. Wysoka świadomość wartości przedsiębiorczości sprawia, że gmina Świątniki Górne otwarta jest na lokalnych przedsiębiorców i ich potrzeby. Pracownicy gminy starają się pomagać w codziennych problemach związanych z prowadzeniem działalności, co kilka razy pokreślone zostało przez Pana Burmistrza. Jedną z form takiej pomocy jest informowanie o aktualnie dostępnych dla firm możliwościach uzyskania środków finansowych na inwestycje i rozwój. I również w tym zakresie gmina stara się być aktywna, czego najlepszym przykładem jest wspólna inicjatywa spotkania dla przedsiębiorców, które odbyło się 24 listopada.

Czy warto skorzystać z ulgi podatkowej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna. Oczywiście, że tak. Pierwsza z prezentacji, zaprezentowana podczas spotkania przez Panią Agnieszkę Pala manager Centrum Business in Małopolska dotyczyła korzyści płynących z ulgi podatkowej dostępnej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Od początku swojego istnienia PSI jest z pewnością najlepszym instrumentem wsparcia inwestycji dostępnym na polskim rynku dla firm. Umożliwia uzyskanie w związku z działalnością inwestycyjną zwolnienia w podatku dochodowym, który kształtuje się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa od 35% do 55%. Co ważne zwolnienie można uzyskać nawet na 15 lat. O pozytywnym wpływie tego instrumentu na gospodarkę Małopolski świadczy fakt, że od jego zapoczątkowania w 2018 roku Krakowski Park Technologiczny, który jest operatorem PSI w Małopolsce, wydał już ponad 130 decyzji na łączną kwotę 5,3 mld zł. Umożliwiło to utworzenie ponad 3000 nowych miejsc pracy. Co jest powodem tak dużego sukcesu Polskiej Strefy Inwestycji? Z pewnością dużym plusem tego instrumentu jest prostota i szybkość aplikowania o wsparcie. By skorzystać z PSI wystarczy złożyć wniosek o wydanie decyzji o wsparciu, a decyzja u potencjalnego inwestora jest już po maksymalnie 30 dniach. Bardzo ważne jest też podejście pracowników KPT do obsługi potencjalnego inwestora. Służą oni pomocą na każdym etapie, od pierwszego, wstępnego spotkania, podczas którego wspólnie z przedsiębiorcą analizują potencjał skorzystania przez firmę z PSI aż do etapu realizacji inwestycji. Co ciekawe coraz częściej na skorzystanie z tego instrumentu decydują się małe i średnie przedsiębiorstwa. W 2020 r. na 30 decyzji o wsparciu wydanych przez KPT aż 23 dotyczyło właśnie tej kategorii przedsiębiorców. Pani Agnieszka w swojej prezentacji zwróciła również uwagę na fakt, że od przyszłego roku warunki skorzystania z ulgi w ramach strefy będą jeszcze korzystniejsze, a dostępna ulga będzie wyższa aż o 5% w stosunku do obecnych przepisów.

Aktualne nabory dla przedsiębiorców na rozwój ich działalności!

Kolejnym punktem programu wydarzenia była prezentacja aktualnych form wsparcia z funduszy unijnych dostępnych na rozwój działalności firm. Pani Karolina Rzepecka, specjalista ds. przedsiębiorczości Centrum Business in Małopolska, podczas swojego wystąpienia mówiła o tym, że instytucja, którą reprezentuje działa jako punkt one-stop-shop prezentujący bezpłatnie kompletną ofertę wsparcia dla biznesu w Małopolsce. CEBIM prezentuje zarówno potencjał gospodarczy regionu, m.in. poprzez stale aktualizowaną bazę terenów inwestycyjnych, przygotowywanie pakietów inwestycyjnych pomocnych przy podjęciu działalności inwestycyjnej czy organizacji spotkań biznesowych i wizyt lokalizacyjnych dla inwestorów, jak również świadczy bezpłatne usługi dla przedsiębiorców. Podczas spotkania w Świątnikach Górnych Pani Karolina mówiła o trwających obecnie naborach, w których małopolskie firmy otrzymać mogą konkretną pomoc finansową na rozwój swoich przedsiębiorstw.

Uczestnicy spotkania usłyszeć mogli m.in.:

  • sieci otwartych innowacji, czyli grantach dla MŚP na transfer technologii, dzięki któremu staną się bardziej produktywni lub konkurencyjni na rynku,
  • inicjatywie STEP skierowanej do przedsiębiorstw, które chcą realizować projekty badawczo-rozwojowe, inwestować w innowacje, a mają niewielkie doświadczenie w pozyskiwaniu Funduszy Europejskich,
  • o Polskim Produkcie Przyszłości, ogólnopolskim konkursy organizowany przez PARP na najlepsze innowacyjne polskie produkty,
  • małopolskich bonach rozwojowych, uprawniających do skorzystania z usługi rozwojowej (szkolenia, kursu, doradztwa) znajdującej się w Bazie Usług Rozwojowych,
  • bonach sukcesu umożliwiających uzyskanie nawet do 95% wsparcia na dofinansowanie zakupu specjalistycznych usług doradczych w firmie (np. monitorowania i prognozowania trendów rynkowych, organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem, wykorzystywania zaawansowanych technologii informatycznych w firmie);
  • Liderze HR czyli projekcie zapewniającym bezpłatne doradztwo z zakresu zmian w sposobie budowania efektywnego i zgranego zespołu, poprawie komunikacji wewnętrznej zespołu, wdrażania planów szkoleń i rozwoju pracowników.

Zaprezentowana została również aktualna informacja o zagranicznych targach branżowych czy misjach gospodarczych, które organizuje CEBIM. Była to bardzo duża porcja konkretnej wiedzy, a możliwość dodatkowego kontaktu z ekspertami, pozwala przedsiębiorcom realnie skorzystać z zaprezentowanych form wsparcia.

Vademecum na czas pandemii!

COVID-19 spowodował, że przedsiębiorcy stanęli przed bardzo trudnym zadaniem utrzymania dotychczasowej dynamiki swojej działalności a niejednokrotnie wręcz przetrwania na rynku. Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości jako jedna z wiodących instytucji otoczenia biznesu w regionie zdecydowała się powołać w związku z tym zespół wsparcia przedsiębiorstw, który na bieżąco uzbraja firmy w informacje o możliwościach wsparcia w walce ze skutkami gospodarczymi epidemii. To właśnie specjaliści tej instytucji opracowali Vademecum na czas pandemii, czyli praktyczny poradnik zawierający opis obecnie dostępnych instrumentów pomocowych zarówno na szczeblu rządowym, jak i samorządowym, z których mogą korzystać małopolscy przedsiębiorcy i pracownicy małopolskich firm.

Podczas spotkania Pani Anna Krzystanek z zespołu wsparcia przedsiębiorstw w czasie pandemii MCP przedstawiła najbardziej aktualne informacje dotyczące pomocy skierowanej do przedsiębiorców.

W ramach prezentacji przedstawiona została kompleksowa informacja dotycząca m.in.

  • zasad udzielana pożyczki dla start-upów, pożyczki płynnościowej oraz pożyczki obrotowej finansującej wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP,
  • szczegółowych warunków udzielania faktoringu i gwarancji dla przedsiębiorców,
  • wsparcia na tworzenie miejsc pracy, w tym związanego m.in. z refundacją kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, składek na ubezpieczenia społeczne czy bonu zatrudnieniowego,

Była to naprawdę solidna dawka wiedzy, która pomogła usystematyzować informacje docierające do przedsiębiorców różnymi kanałami.

Spółka z o.o. w praktyce:

Ostatnia część spotkania prowadzona była przez panią Mecenas Annę Jaworską z Kancelarii Prawnej Jaworska & Wspólnicy, specjalizującej się w obsłudze biznesu.

Wykład dotyczył jednej z najczęściej wybieranych obecnie przez przedsiębiorców form prowadzenia działalności gospodarczej, tj. spółki z o.o. i miał na celu przybliżenie najważniejszych aspektów związanych z zawiązaniem i działalnością tej formy prawnej.

Uczestnicy spotkania mogli dowiedzieć się m.in. jak wygląda:

  • założenie spółki z o.o. w praktyce,
  • odpowiedzialność wspólników i członków zarządu spółki z o.o., w tym: odpowiedzialność wspólników i członków zarządu za zobowiązania spółki z o.o., odpowiedzialność za działanie na szkodę spółki z o.o.,
  • wypłata środków finansowych ze spółki z o.o.,
  • pożyczka w spółce z o.o.
  • zmiana wspólników w spółce z o.o.

W podsumowaniu Pani Mecenas przedstawiła  również kompleksowo najważniejsze zalety i wady tej formy prowadzenia działalności gospodarczej jak i koszty założenia i prowadzenia spółki z o.o. Bardzo przystępna forma wykładu oraz posługiwanie się przykładami z praktyki było dodatkowym atutem prezentowanych treści.

Czy warto się spotykać?

Spotkania dla przedsiębiorców w formie online nigdy nie będą miały takich samych efektów jak spotkania osobiste. Wynika to przede wszystkim z ograniczonej możliwości nawiązania relacji biznesowej na odległość. Jednakże mając na uwadze zmieniające się modele pracy, wpływ digitalizacji na rozwój przedsiębiorstw oraz oszczędność czasu związaną z możliwością spotykania się online, stanowią one ciekawe uzupełnienie możliwości odbywania spotkań tradycyjnych. Jeżeli dodatkowo przynoszą one dla uczestników walor informacyjny i edukacyjny, to na pewno warto się spotykać i budować sieci współpracy, które pomagają rozwijać się firmom i dzięki temu również samorządom Metropolii Krakowskiej.

Jeżeli interesują Państwa bezpłatne materiały ze spotkania dla przedsiębiorców w gminie Świątniki Górne, w tym komplet prezentacji z wydarzenia zachęcamy do kontaktu mailowego na adres: piotr.biel@metropoliakrakowska.pl