Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Realizacja badań marketingowych

25 minut czytania.

Stowarzyszenie Metropolia Krakowska informuje, że firma badawcza SACADA – Pracownia Badawczo-Projektowa Sp. z o.o. ul. Fatimska 41a/310, 31-831 Kraków, prowadzi badania marketingowe dot. postrzegania marki gospodarczej Metropolii Krakowskiej na zlecenie Stowarzyszenia Metropolia Krakowska.

Badanie jest realizowane w formie indywidualnych wywiadów telefonicznych, indywidualnych wywiadów bezpośrednich oraz wywiadów grupowych. Narzędzia badawcze zostały zatwierdzone przez Stowarzyszenie Metropolia Krakowska. Respondentami badań są przedsiębiorcy z terenu Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego (KrOF), ekspaci zamieszkali na terenie KrOF, środowiska gospodarcze i opiniotwórcze z terenu KrOF, władze lokalne i regionalne.

Badania realizowane są w ramach projektu partnerskiego pn. Krakow Metropolitan Area for Business (KMA4b), w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego, Poddziałanie 3.3.1 Promocja gospodarcza Małopolski.

Celem projektu KMA4b jest zintegrowanie promocji gospodarczej potencjału gospodarczego Małopolski, w szczególności Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, realizowanej w formie szeroko zakrojonej bezpośredniej promocji oraz kampanii wizerunkowej potencjału gospodarczego regionu/KrOF w kraju i na arenie międzynarodowej.

Najbardziej doświadczone w ekspansji firmy zwracają uwagą na słaby wizerunek Polski i polskiego biznesu za granicą. Celowe jest więc wsparcie promocyjne polskiego biznesu w zakresie wzmocnienia wizerunku polskich przedsiębiorstw jako wiarygodnych partnerów i polskich produktów jako wysokiej jakości. Jednym z najważniejszych zadań jest nawiązanie kontaktów biznesowych. Jak podaje Poland, Go Global!, firmy doświadczone wykorzystują przede wszystkim targi branżowe (76%), zaś te mniej doświadczone – rekomendację innych podmiotów (71%).

Podstawowe problemy małopolskich przedsiębiorstw sektora MŚP w zakresie internacjonalizacji działalności są następujące:

  • Wysokie koszty działalności promocyjnej i kooperacyjnej na rynkach zewnętrznych, często przekraczające możliwości finansowe MŚP
  • Brak spójnej polityki informacyjno-promocyjnej władz publicznych w zakresie promocji potencjału gospodarczego regionu i w zakresie możliwości inwestowania/kooperacji z inwestorami zewnętrznymi, szczególnie z rynkami rozwijającymi się wokół nowych osi globalnej gospodarki i tworzenia innowacji (USA – Chiny – Bliski Wschód)
  • Brak koordynacji współpracy pomiędzy różnymi podmiotami publicznymi i prywatnymi w zakresie spójnej, przejrzystej i komplementarnej polityki proinwestycyjnej regionu, szczególnie na rynkach zewnętrznych
  • Brak wiedzy MŚP w zakresie mechanizmów negocjacji biznesowych, charakterystyk rynków docelowych, specjalizacji
  • produktowych i technologicznych/organizacyjnych oraz o uwarunkowaniach kulturowych determinujących otwartą i skuteczną współpracę
  • Ograniczone poczucie przez MŚP własnych możliwości i zdolności działania na rynkach zewnętrznych
  • Słaba promocja dobrych praktyk pod kątem metody zaistnienia i utrzymania się na rynkach zewnętrznych
  • Skomplikowane procedury zastrzegania praw autorskich (patentowania innowacji) i słaba ich znajomość
  • „Kultura naśladownictwa” zarówno firm sektora MŚP, jak i sfery B+R
  • Niska wiarygodność IOB wśród przedsiębiorstw w zakresie zdolności do wspierania procesów internacjonalizacji działalności.

Problemy te zostały zidentyfikowane na etapie przygotowań do tworzenia koncepcji niniejszego projektu i pochodzą z doświadczeń Wnioskodawcy i Partnerów w realizacji bieżącej działalności oraz innych projektów o podobnym charakterze.

Projekt jest zatem odpowiedzią na wskazane tu problemy/bariery MŚP w zakresie intensyfikacji wykorzystania potencjałów gospodarki Małopolski. Projekt realizuje swe cele w dwóch nurtach ściśle zespolonych ze sobą i warunkujących osiągnięcie założonych rezultatów. Pierwszy nurt to swoiste tworzenie przedpola dla intensyfikacji lokowania inwestycji nowoczesnych technologii i tworzących ważne ogniwa w łańcuchach wartości dodanej o globalnym znaczeniu. Nurt ten zawiera konkretne, spójne i atrakcyjne formy promocji potencjału gospodarczego Małopolski, w tym szczególnie Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego (KrOF). Drugi nurt działań w ramach projektu to nawiązywanie – w wyniku prowadzonej promocji – konkretnej współpracy pomiędzy inwestorami z Małopolski (w tym głównie z KrOF) a zewnętrznymi.

Projekt KMA4Business ma w założeniu wpływać na dwa istotne pola gospodarki regionalnej: wzrost internacjonalizacji przedsiębiorstw z sektora MŚP (misje gospodarcze, dostęp do informacji o rynkach i trendach, działania promocyjne) oraz utrzymanie dynamiki napływu BIZ do Małopolski (promocja oferty gospodarczej KrOF na rynkach zagranicznych poprzez udział w targach, prezentacjach, konferencjach). Jednocześnie ma poprawić się struktura tych przedsięwzięć, tj. zróżnicowanie i wzmocnienie ekspansji zagranicznej małopolskich MŚP oraz pozyskiwanie inwestycji o wysokiej wartości dodanej, lokowanych na obszarze KrOF, ale wpływających jednocześnie na rozwój pozostałej części regionu.

Działania te, prowadzone będą z zachowaniem najwyższych standardów w zakresie ochrony środowiska i wpływu na społeczność lokalną. Wszystkie te działania będą zgodne z celami strategicznymi Miasta Krakowa określonymi w Strategii Rozwoju Krakowa 2030 oraz Województwa Małopolskiego wskazanymi w Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego 2011-2020 oraz Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego 2020.

W ramach projektu KMA4Buinsess realizowane będą działania z zakresu szeroko rozumianej promocji gospodarczej zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Zaplanowano działania bezpośrednie – spotkania biznesowe w ramach misji gospodarczych małopolskich przedsiębiorców do krajów europejskich (Niemcy) i poza Europę (Białoruś, Ukraina, USA, ZEA), udział w targach branżowych związanych z Inteligentnymi Specjalizacjami Małopolski (Niemcy, Hiszpania, USA, ZEA), udział w targach inwestycyjnych w Europie (Francja, Niemcy), na rynku azjatyckim (np. Chiny) i na rynku bliskowschodnim (np. ZEA), prezentację potencjału KrOF i Małopolski w globalnych centrach biznesowych; działania towarzyszące o charakterze informacyjno-promocyjnym z wykorzystaniem innowacyjnych kanałów komunikacji – badania marketingowe, stworzenie marki KrOF i platformy komunikacyjnej projektu, organizacja konferencji KMA4Buisness w Krakowie, wykonanie materiałów promocyjnych projektu (w tym wizualizacji terenów inwestycyjnych), opracowanie raportu zawierającego dane nt. regionu i jego aktualizacja; ciągła kampania promocyjno-informacyjna dotycząca oferty gospodarczej KrOF i całego regionu. Innowacją projektu jest skoncentrowana promocja potencjału gospodarczego Małopolski (w tym KrOF) w formie sesji seminaryjno-prezentacyjnych w głównych centrach opiniotwórczych dla inwestorów globalnych. Zdolność przekonania kluczowych aktorów lobbingu polityczno-gospodarczego ma istotne znaczenie dla skuteczności innych działań promocyjnych zaplanowanych w projekcie. Działanie to nastawione jest na osiągnięcie wymiernego sukcesu w postaci wzrostu zainteresowania najpoważniejszych inwestorów globalnych lokowaniem inwestycji w Małopolsce, w tym w KrOF.

Propozycja tych działań zaplanowana w projekcie została poprzedzona szczegółowymi analizami i wcześniej prowadzonymi działaniami przygotowawczymi. Stąd realizacja tych działań nie jest obarczona żadnym ryzykiem i są one nastawione na osiągnięcie konkretnych efektów inwestycyjnych. Konferencja KMA4Business stanowi forum networkingowe dla biznesu, będące okazją do wymiany poglądów, doświadczeń i aktualnych trendów rynkowych i gospodarczych pomiędzy przedsiębiorcami, inwestorami, ekspertami oraz przedstawicielami IOB i JST oraz jest nastawiona na wskazanie efektów prowadzonych działań i dróg postępowania w pozyskiwaniu inwestorów zewnętrznych dla MŚP. Jednakże najważniejszym akcentem konferencji jest stworzenie „mapy drogowej” dla lokowania inwestycji pozyskanych w ramach realizacji niniejszego projektu i stworzenie mechanizmów współpracy pomiędzy małopolskimi przedsiębiorcami, sprzyjających wymianie doświadczeń dotyczących działalności międzynarodowej małopolskich MŚP.

Działania informacyjne prowadzone będą z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi (platforma komunikacyjna, wizualizacje terenów inwestycyjnych z wykorzystaniem m.in. technologii VR). Informacje rozpowszechniane będą drogą elektroniczną (Internet, mailing, nośniki informacji), jak i kanałami tradycyjnymi (wydawnictwa) oraz poprzez kontakty bezpośrednie (spotkania, targi, misje, konferencje).

Działania w ramach promocji oferty gospodarczej obejmują: udział w targach zagranicznych w Europie, Azji, Ameryce Płn., prezentację potencjału KrOF i regionu w globalnych centrach biznesowych, organizację wizyty studyjnej ekspertów podmiotów zagranicznych w Małopolsce oraz stworzenie materiałów promocyjnych i wizualizacji terenów inwestycyjnych KrOF.

Działania na rzecz wsparcia małopolskich MŚP w ekspansji na rynki zewnętrzne obejmują organizację misji gospodarczych małopolskich przedsiębiorców na rynki: europejski, amerykański i bliskowschodni.

Promocja innowacyjności prowadzona będzie za pośrednictwem nowoczesnych kanałów komunikacji (platforma komunikacyjna projektu). Innowacją będzie stworzenie mechanizmów współpracy pomiędzy małopolskimi przedsiębiorcami, sprzyjających wymianie doświadczeń dotyczących działalności międzynarodowej. Ponadto organizacja konferencji KMA4Business będzie okazją do nawiązania bezpośrednich kontaktów pomiędzy przedsiębiorcami z Małopolski (networking).

Wsparcie procesu inwestycyjnego w regionie odbywać się będzie głównie poprzez opracowanie kompleksowej informacji o regionie dla potencjalnych inwestorów oraz prezentację zintegrowanej oferty stref aktywności gospodarczej (SAG) na zagranicznych targach branżowych i inwestycyjnych (Europa, Azja, Biski Wschód).

Ww. działania wpisują się w podejście ujęte w polityce inwestycyjnej regionu w zakresie promocji gospodarczej przygotowanej przez Województwo Małopolskie w ramach Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego 2020 (RSI), która ma na celu wdrożenie działań na rzecz promocji oferty gospodarczej regionu i wsparcie małopolskich MŚP (m.in. poprzez organizacje misji gospodarczych, analizy rynków zagranicznych, ułatwianie nawiązywania kontaktów z partnerami zagranicznymi i promocję wizerunku i potencjału regionu na arenie krajowej i międzynarodowej), promocji gospodarki (m.in. poprzez wykorzystanie nowoczesnych kanałów komunikacji i udział w wydarzeniach promujących małopolską gospodarkę) oraz wsparcie procesu inwestycyjnego w regionie (m.in. poprzez prezentację oferty inwestycyjnej regionu na zagranicznych targach branżowych, głównie na rynkach państw rozwijających się oraz charakteryzujących się największą dynamiką wzrostu w ramach międzynarodowej wymiany handlowej).

Projekt KMA4Buinsess wpisuje się także w Strategię Rozwoju Krakowa 2030 (SRK2030) szczególnie w zakresie celu I: Kraków – otwartą i harmonijną metropolią o znaczeniu międzynarodowym w sferach: innowacji, nauki, gospodarki i kultury oraz celu II: Kraków – miasto rozwijające gospodarkę opartą na wiedzy. W ramach celu I projekt wpisuje się w realizację obu celów operacyjnych, tj.: Kraków – węzłem w sieci metropolii Polski, Europy i świata oraz Skoordynowane wykorzystywanie potencjałów Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego (KOM). W ramach celu II projekt wpisuje się w cele operacyjne: Współpraca nauki, biznesu i samorządu oraz Wspieranie innowacyjności przedsiębiorstw.

W ramach projektu przewidziano również przeprowadzenie badania efektywności realizowanych zadań. Badanie zostanie przeprowadzone w drugim roku realizacji projektu (mid – term) działań projektowych. Przewiduje się badania jakościowe (wywiady indywidualne, wywiady grupowe (FGI), studia przypadków, panele eksperckie) oraz ilościowe (badania z kwestionariuszem ankiety, badania opinii, wskazujące na wielkość odbioru rezultatów projektu, zasięg oddziaływania, itp.).

 

Badanie określi stopień spełniania celów Poddziałania 3.3.1. „Promocja gospodarcza Małopolski” RPO WM 2014-2020 oraz celów projektu poprzez badanie efektywności działań wśród beneficjentów projektu (przedsiębiorstwa, instytucje otoczenia biznesu, jednostki samorządu terytorialnego) polegającym na identyfikacji zapoczątkowanych, realizowanych i zamkniętych projektów gospodarczych, podjętych dzięki działaniom projektu z wykorzystaniem informacji, wydarzeń i publikacji projektowych. Przedsięwzięcia zostaną zróżnicowane ze względu na typ beneficjenta: kontakty gospodarcze przedsiębiorstw, oferty inwestycyjne samorządu, kontakty biznesowe organizacji gospodarczych, badanie opinii przedstawicieli zagranicznych środowisk gospodarczych na temat małopolskiej oferty gospodarczej. Badanie określi zakres oddziaływania działań projektu na bezpośrednie korzyści gospodarcze – wzrost eksportu w przedsiębiorstwach, wzrost zainteresowania inwestorów ofertą gospodarczą, wzmocnienie gospodarczego wizerunku regionu, w szczególności obszaru KrOF.

Wyniki badania efektywności wskażą na potrzebę dokonania ewentualnych zmian w zakresie prowadzonych działań i posłużą do udoskonalenia narzędzi wykorzystywanych w projekcie.