Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Rozbudowa terminalu cargo na lotnisku w Balicach

6 minut czytania.

22 listopada w Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport podpisana została umowa na budowę nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Balice Sp. z o.o. W uroczystości udział wzięli udział m.in. członkowie Zarządu Stowrzyszenia Metropolia Krakowska:  wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk a także wójt gminy Zabierzów Elżbieta Burtan. Inwestycja będzie kosztowała 91 mln 938 tys. zł brutto. Realizacja ma trwać niecałe dwa lata (23 miesiące).

Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 000 m3 oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej. Budynek terminala cargo stanowić będzie zwartą pod względem architektonicznym bryłę, mieszcząc w sobie wszystkie zakładane funkcje oraz w sposób czytelny dzielić się będzie na część biurową oraz część magazynową. Zasadniczą funkcją części magazynowej będzie obsługa frachtu cargo samochodowo-lotniczego.

Tutaj też zlokalizowany będzie nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp.

Ponadto przeniesione zostaną funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez służby Państwowe tj. Straż Graniczną oraz Oddział Celny.

W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu do terminala cargo, w ramach inwestycji zostanie również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774.

Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo w MPL do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego.

Jednocześnie w Kraków Airport we wtorek 22 listopada podpisana została także umowa na budowę budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonawcą jest ta sama firma, która buduje terminal cargo, czyli Mostostal Warszawa. Stacje wybuduje w formuje zaprojektuj i wybuduj. Koszt tej inwestycji to 21,5 mln zł. Projektowanie przewidziano na około 2,5 miesiąca, a obiekt ma powstać w ciągu następnych 15 miesięcy. Ostatnim etapem będzie rozbiórka istniejącej stacji ST10.

Warto podkreślić, że budowa nowego terminala Cargo jest jednym z elementów Planu Generalnego Lotniska Kraków/Balice, ostatecznie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury w listopadzie 2018 r.

Wśród innych przewidzianych do realizacji zadań znajdują się m.in.: budowa nowej drogi startowej po północnej stronie obecnie wykorzystywanej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej statków powietrznych po zachodniej stronie strefy Airside, rozbudowa terminala pasażerskiego i związana z nią rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego.